Slaapverwekkende biografie der Zionisten
Een verhaal van liefde en duisternis. Amos Oz. (uitg. De Bezige Bij, 647 blz.) 
Boeken die ik matig, vervelend, inhoudsloos, overbodig, ontoegankelijk, slecht geschreven, saai, eentonig vindt of gewoon niet mijn smaak blijken, krijgen in Boekreporter.nl geen aandacht. Voor 1 x maak ik een uitzondering, omdat ik met hoge verwachtingen naar dit boek heb uitgekeken en ben gaan lezen: het ‘Een verhaal van liefde en duisternis’ van Amos Oz. Meer zeggen is natuurlijk overbodig, maar in 1 zin probeer ik mijn kwalificatie van dit vermeende magnus opus van Oz te geven.
‘Een verhaal van liefde en duisternis’ is een in mooie vloeiende taal geschreven grote, vervelende, plotloze, onbetekenende aaneenschakeling van anecdotes en korte levengeschiedenissen van joodse familieleden van de hoofdpersoon en een grote wemelende mierenhoop van namen en karaktertekeningen van Zionisten, schrijvers en andere uiteenlopende (semi)intellectuelen die Isra?l bevolkten rond het midden van de 20ste eeuw, gezien door de ogen van een in dit milieu opgroeiende jongen.

In short
The well-written, but big boring biography of Zionists, writers and other (semi)intellectuals in mid 20th Century Israel.

Laurens
11 oktober 2005
Dit boek is, al met al, toch werkelijk prachtig! Een belevenis!
Behalve 'mooie,vloeiende taal' ook soms ronduit houterig. Maar de inhoud!
De invloed van de moeder (en haar zelfmoord)op zijn leven is ontroerend beschreven.
Er valt trouwens ook veel te grinniken!
En dan die tantes van hem!(Ik heb er lesmateriaal van gemaakt, want prachtig Engels.)
Een dikke pil, maar beslist de moete waard!
Plotloos? Wie geniet van een zonsondergang mist toch ook geen plot?
(In een recent interview in Newsweek zegt Oz daarover dat hij vaak stemmen van dode mensen hoort; die stemmen worden karakters en de plot = dat wat die karakters met elkaar doen...)
Over deze autobiografie: Vanuit verschillende RAMEN (tragedy/comedy)kunnen we het (hetzelfde)LANDSCHAP van ons leven aanschouwen....
Kortom: aanbevolen!
door Carla Vandermeulen, 20 maart 2008, 00:46