De klittende kluitjesmens in kaart
Metropolitan World Atlas Arjen van Susteren. (uitg. 010 Publishers, Rotterdam) 
foto: Matthew Maaskant
Met deze atlas kom je nergens. Geen gebruikelijke, gekleurde, natuur- of staatkundige kaarten, wegen, rivieren, landsgrenzen, werelddelen, gebergten en oceanen. Hij lijkt niet op wat je bij de gedachte aan een atlas voor ogen hebt. Het is een paperback, gebonden met slappe kaft en ongewoon 2 leeslinten. Maar het is wel de atlas waar ik al jaren op zat te wachten. Die op compleet nieuwe en simpele wijze een stroom aan statistische gegevens en kleine cartografie van 101 grootschalig stedelijke gebieden op aarde over je uitstort. Ik wentel me in deze cascade van cijfers over bevolkingsdichtheid, werkgelegenheid, werkloosheid, criminaliteit, gezondheidszorg, oppervlakte, spoornetten, economie, klimaat, verkeersstromen in van Anchorage, via Johannesburg, Lahore, Teheran tot Washington-Baltimore. Dit is h?t boek om enig idee te krijgen en inzicht te verwerven in de spectaculaire schaalgrootte van ’s werelds grootste stedelijke gebieden. Achter de getallen gaan ongekende en grootse werelden schuil. Deze tour de force van samensteller Arjen van Susteren verdient een ereplek in elk huis van leunstoelreiziger tot globetrotter. Dit is d? geografiebijbel. Dit boek krijg je nooit uit. Dankzij de aangeboren vergeetachtigheid van de mens kun je weer van voren af beginnen als je de ruim 300 pagina’s met cijfers, statistieken, grafieken en kaartjes hebt bekeken. De data zijn op een onnavolgbare manier overzichtelijk gemaakt in speciaal voor deze uitgave ontworpen diagrammen. Het zijn gelijke roomwitte stippen, met in het midden een oranje punt. Deze is groter of kleiner naarmate ze meer of minder gegevens verbeeldt.



In cijfers en diagrammen worden de wereldsteden en stedelijke gebieden in kaart gebracht met bevolkingsaantal, stedelijke ontwikkeling, vervuiling, werkgelegenheid, klimaat, economische gegevens als werkgelegenheid, inkomen per hoofd en werkloosheid, gebruik van spoorwegen, gezondheidszorg, weggebruik, veranderingen in dichtheid van bevolking en gebouwde oppervlakte, criminaliteit, bewoonde en bedrijfsgebieden. En dan ook nog aangegeven met schepen, vliegtuigen en capaciteit van containers in havens, telecomports, vliegveldgroottes, olie- en vastgoedopslag. De kaartjes van een pagina groot tonen het becijferde gebied op een schaal van 1:750.000 (1 cm = 7,5 km) met een minimum aan gegevens en een maximum aan duidelijkheid. Zo is in deze uitgave alles wat je maar wilt weten over de bewoonde en dichtbebouwde aardoppervlak bijelkaar gezet.



Wat is het criterium geweest om als stad of gebied in dit boek terecht te komen? In elk geval iets zeldzaams. Niet al die steden en gebieden met minstens 1 miljoen inwoners, want daar barst het zo langzamerhand van, ook al heten ze soms metropool. De auteur hanteerde de norm, dat het een stedelijk gebied of agglomeratie moet zijn met een wereldwijde uitstraling en invloed. Waar contacten en betrekkingen met de rest van de wereld de lokale overheersen. Er moet een hoge concentratie van deze contacten ?n mensen zijn. Dat werd toch nog een lange lijst en het bewijs dat we al lang ??n wereld zijn.



Lees in dit boek over de 50 grootste steden, de 25 grootste zeehavens, de 30 grootste luchthavens, de idem telecomports, en de 101 metropolen. En nog veel meer dat vertelt in beeld over waar wij, mensen, als kuikens op elkaar klitten.

Laurens

9 mei 2006