Een verhoginkje in de Hollandse polder
dif. Nr.2. Uitg. Dif Books, Rotterdam, 400 p. 
Bovengronds
Nummer 2 van dif is uit. Dit 2,5 cm dikke tijdschrift moet een jaar mee, evenals het 1ste nummer zo’n jaar geleden. Dif wil een ander opinieblad zijn dan wat er al jaren in de kiosken ligt. Het 1ste nummer was veelbelovend: uitgesponnen reportages, prachtige foto’s, interessante interviews, fraaie vormgeving en een kritische toon. Daar kon je een jaar mee doen. Dif 2 is anders. De makers houden hun formule in ere: ‘Dif maakt het verschil’: kritische journalistiek in een kunstzinnig jasje. Zelfs de grafische vormgeving wijkt af van het vorige nummer. Opvallend is het grote aantal foto’s, lijkend op gelikte studioplaten voor luxe reclamefolders. De kunstzinnigheid van vorm heeft dif 2 ver doorgevoerd met veel decadente fotografie. Anders is het wel, maar evenals zoveel journalistieke en gelegenheidsvormgeving, beklijven doet het nauwelijks. Op een deel van de artikelen plakte ik etiketten.

PIERENBADJE: Artikelenreeks ‘Bijna Klassiek’, behalve de bijdragen over Golden Earring en handel in literatuur. ‘Bric’, opkomst van de nieuwe wereldorde met de landen Brazili?, Rusland, India, China. Copywriterstaal met nixfoto’s.
OORSPRONKELIJK: Homofobie in het voetbal, zoektocht naar nichten rond de middenstip. Het laatste taboe. ‘Wantrouwen’, artikelen over de afrekening met verkopers van gebakken lucht: charlatans in de handel, volksverlakkers, politici, adviseurs, ministeries en fraudeurs. Jammer van de niksige foto’s als paginavulling.
VIVA: ‘Internetliefde’. Eigen difse opinieonderzoek als ‘onthulling’. Foto’s op rand van porno en erotiek.
NOODLANDING: Interview met de voetbalgod Cruijff. Weinig onthullend. Verslaggevers irritant, eigenwanig in beeld als verhaalvulling. ‘Rampen’, uitgezonderd webreportage Tsjernobyl over internetsite van een bewoonster met geigerteller. Cool.
MOOI: dif is made in Rotterdam, 4 prachtbeelden.
2 SPADEN DIEP: ‘De Nieuwe Asocialen’, puike foto’s. ‘Moord’. Documentaire over psychopaten. Met intrigerende kunstwerken, die de plekken van de misdaad verbeelden. En een intrigerend, bij vlagen irritant, verhaal van de hand van de Groningse schrijver, echtgenote-moordenaar, Klinkhamer. ‘Afrika’, door de ogen van hulpverleners. Jonge Afrikanen in gave glamourfoto’s tussen puin en versleten meubels.
Ondergronds
INCESTUEUS: (journalisten interviewen journalisten, tv-persoonlijkheden praten met tv-persoonlijkheden, tv-persoonlijkheden interviewen -al bekende- schrijvers, -al bekende- zangers en - al bekende- artiesten. Bij gebrek aan idee?n, creativiteit en zelfkritiek. Een Gooise matras drijvend in de Grachtengordel)Ook hier in dif 2. Fout. ‘Het verschil tussen Belgi? en Nederland’, geduid door koudegrondpsychologen en straatfilosofen als Jan Mulder, Christine Hemmerechts, Connie Palmen en de helaas hier even-niet tekenende Kamagurka. ‘Eerlijk’, foto’s en interviews met tv-persoonlijkheden. IJzingwekkende ijdelheid. ‘De eerste keer’, schrijvers over hun 1ste boek.
PIJNLIJK MANKEREN: Humor en vertier.

Volgend jaar maar weer beter/anders. Want dif moet wel blijven. Hoe grillig van vorm en inhoud ook, het is een kritische documentaire van de tijdgeest, die de tegenstelling toont tussen verwording en glamour, tussen pech en ping, tussen ‘wij’ en ‘zij’, tussen leven boven- en ondergronds. Een oer-Hollands gemaakt, maar onalledaags tijdschrift. 2,5 centimeter boven de polder uit.

Laurens
26 november 2004