De fotograaf als beeldendichter
Brassa Jean-Claude Gautrand. (uitg. Taschen 192 p.)
De fotografie werd geboren in de buurt van het Franse stadje Ch?lon-sur-Saonne. In Parijs werd ze volwassen. De stad van fotografen als Lartigue, Atget, Kert?sz, Man Ray, Frank Capa met zijn fotobureau Magnum, Henri Cartier-Bresson, Franck, Hers ?n Brassa?. Brassa? (1899-1984) was het pseudoniem van de in Transsilvani? geboren Gyula Hal?sz. Hij studeerde in Boedapest aan de kunstacademie met onder meer de latere wereldberoemde schilders Wasilliy Kandinsky en Oskar Kokoscha.
In 1924 verhuisde hij naar Parijs, waar hij vijf jaar later voor het eerst een eigen camera kreeg en hiermee door Parijs dwaalde. Met zijn fotoboeken over nachtelijk Parijs en het dagelijks leven in de stad werd hij bekend. Hij maakte de eerste foto’s ter wereld van graffiti. Eind jaren 30 fotografeerde hij kunstenaars, onder andere Dali, Giacometti, Thomas Mann en Henry Miller. Brassa? was een veelzijdig kunstenaar. Hij was even bedreven in sluitertijden en diafragma’s als in schilderskwast en gereedschap om sculpturen te maken.
Parijs als stad bleef zijn eeuwige liefde, hoeveel hij ook reisde met zijn camera buiten Europa en zich in 1940 in de vrije Franse zone vestigde om in 1944 snel terug te keren om foto’s te maken van de bevrijding van zijn geliefde stad. Parijs, het Mekka van de fotografie ?n fotografen, het spiegelbeeld van geheime verlangens en verloren illusies in duizenden beelden vastgelegd, was h?t domein van Brassa?. Zijn Parijse stijl is ook herkenbaar in zijn foto’s van landschappen en mensen in Europa. De liefde voor de mens en zijn leefwereld sprankelt in al zijn nuances op Brassa?’s beelden. Hij is het die als geen ander met zijn camera po?zie bedreef. De wereld vastlegde van menselijke luchthartigheid, treurnis, ernst en vreugde. Een kleurrijke wereld in kunstzinnig en vakkundig zwart-wit.
Een dichter van het licht.
Laurens
In 1924 verhuisde hij naar Parijs, waar hij vijf jaar later voor het eerst een eigen camera kreeg en hiermee door Parijs dwaalde. Met zijn fotoboeken over nachtelijk Parijs en het dagelijks leven in de stad werd hij bekend. Hij maakte de eerste foto’s ter wereld van graffiti. Eind jaren 30 fotografeerde hij kunstenaars, onder andere Dali, Giacometti, Thomas Mann en Henry Miller. Brassa? was een veelzijdig kunstenaar. Hij was even bedreven in sluitertijden en diafragma’s als in schilderskwast en gereedschap om sculpturen te maken.
Parijs als stad bleef zijn eeuwige liefde, hoeveel hij ook reisde met zijn camera buiten Europa en zich in 1940 in de vrije Franse zone vestigde om in 1944 snel terug te keren om foto’s te maken van de bevrijding van zijn geliefde stad. Parijs, het Mekka van de fotografie ?n fotografen, het spiegelbeeld van geheime verlangens en verloren illusies in duizenden beelden vastgelegd, was h?t domein van Brassa?. Zijn Parijse stijl is ook herkenbaar in zijn foto’s van landschappen en mensen in Europa. De liefde voor de mens en zijn leefwereld sprankelt in al zijn nuances op Brassa?’s beelden. Hij is het die als geen ander met zijn camera po?zie bedreef. De wereld vastlegde van menselijke luchthartigheid, treurnis, ernst en vreugde. Een kleurrijke wereld in kunstzinnig en vakkundig zwart-wit.
Een dichter van het licht.
Laurens
9 november 2004